Jste tu poprvé a teprve pronikáte do packraftového světa? Tento krátký příspěvek je právě pro vás… Pokud jste nováček v packraftingu, níže naleznete základní informace a tipy, které vám pomohou začít k cestě za svobodou, protože ta nebyla nikdy blíž.
Co je to packraft?
Packraft je malý lehký snadno sbalitelný člun. Člun, který hodíte na záda nebo připevníte na krosnu, a vyrazíte, kam vás nohy a pádla ponesou.
Pokud jste technicky založení, bude vás možná zajímat z čeho je vyrobený.
Všechny naše packrafty jsou vyrobeny z materiálu TPU. Jde o termoplastický polyuretan, tedy termoplastický elastomer s vlastnostmi termoplastu (tj. může být opakovaně roztaven a tvarován) a elastomeru (tj. má vysokou pružnost a ohebnost). Tento materiál kombinuje výhody plastů a elastomerů, je odolný vůči vodě a vzduchu a také vysoce odolný proti opotřebení. Všechny tyto vlastnosti předurčují TPU právě pro výrobu packraftů.
Jak vybrat packraft?
- Packraft vybírejte především podle toho, co s ním hodláte v převážné míře provádět. Stejně jako třeba u kola, packraft, který by byl skvělý na vše, neexistuje. Se speciálkami na divokou vodu se vám bude špatně převážet velký náklad a naopak s lodí určenou k rybaření nemůžete skákat vodopády.
- Dále zvažte, zda se do lodi bez problému vejdete – pokud by vám měla být malá, sáhněte po vetší variantě.
- A úplně nakonec řešte maličkosti. Zda potřebujete špricdeku, zda využijete kolenní popruhy, skeg apod.
Co packraft vydrží?
Vydrží opravdu hodně. Mnohem více, než by se při prvním pohledu mohlo zdát.
Nicméně mějte vždy na paměti, že packraft je zkonstruován tak, aby bylo možné co nejvíce využít jeho podstatu. Tou je loď, která je lehoučká, snadno sbalitelná do batohu, parádně skladovatelná doma. Prostě loď, se kterou můžete kamkoliv.
Z toho důvodu je packraft méně robustní než třeba jiná nafukovací plavidla, která ale váží násobně více a po sbalení vydají na samostatnou sedmdesátilitrovou krosnu. Logicky by tedy měl vydržet méně, resp. jeho případné proražení by mělo být snadnější.
- Pravda to je. Packraft vydrží při stejném nárazu určitě méně než klasický raft. Ale i tak ho prorazíte jen opravdu nešťastnou náhodou. Musí jít o nějaký opravdu nepříjemný střet s ostrým kamenem, nebo třeba kusem kovu zapomenutým někde na jezu. Při troše nešikovnosti ho můžete při přenášení propíchnout třeba o větev, nebo při krájení buřtů čepelí nože.
- Pokud se vám podaří prorazit podlahu, nic se neděje. Do lodi vám jen zespoda poteče krapet vody, která se bude stejným otvorem vylévat. Při nejbližší zastávce stačí přelepit třeba Gorila páskou a je to.
- Pokud propíchnete válec, začne vám samozřejmě ucházet vzduch z lodi. Ve většině případů jde o pomalý únik, který vyřešíte provizorní záplatou a doma pak v klidu opravíte navždy.
- Jen při opravdu velké smůle uděláte do lodi díru, díky které se packraft vypustí téměř okamžitě. To se nám nikdy nestalo, a to se s našimi loděmi opravdu nepářeme. Nicméně v takovém případě je nutné počítat s tím, že velká díra se rovná okamžitému plavání. Proto na packrafty vyrážejte vybaveni vždy tak, abyste se s případnou koupelí dokázali vypořádat. Plovací vesta, náhradní oblečení a případně helma je základ, bez kterého na vodu nikdy nevyrážíme. I velkou díru je pak bez problému možné opravit – neznamená konec plavidla.
Kolik packraft uveze?
Jednoduchá otázka se složitou odpovědí.
Packraft uveze opravdu hodně. Nicméně je nutné rozlišit, co packraft uveze, aniž by se potopil, a kolik uveze, aby bylo možné ho použít k jeho určenému účelu (přejezd jezera versus divoká voda obtížnosti WW IV).
- Obecně platí, že packraft uveze tolik osob, pro které je určen, plus náklad odpovídající třeba plnému batohu, který jste schopen na expedici unést.
Packraft zvládne uvézt i více, ale pak je nutné počítat s tím, že se nebude ve vodě chovat tak, jak byste si představovali. Např. s opravdu přetíženým packraftem Eddy přeplujete jezero, ale určitě se s ním nepouštějte na obtížnou divokou vodu. - Chování konkrétní lodi s konkrétním nákladem doporučujeme vždy vyzkoušet v optimálních podmínkách. Před expedicí naložte loď plánovaným nákladem přesně tak, jak máte později v plánu, a vyzkoušejte v klidu u břehu třeba na rybníku. Pokud budete mít s nákladem problém udržet balanc na kačáku za domem, je velká pravděpodobnost, že na Stvořidlech to nebude lepší. O Čerťácích nemluvě😊.
- Každá loď se s různým typem a vahou nákladu a způsobem jeho naložení (příď / záď / uvnitř lodi) bude chovat jinak. Dejte všemu čas a nalezněte způsob, který bude vyhovovat právě vám.
Jak tedy začít?
Pořiďte si packraft, nebo ho nejprve vyzkoušejte u nás v půjčovně. Hoďte loď na záda, sedněte třeba do vlaku, vystupte u vaší oblíbené plochy a hurá na to. Neskákejte hned do peřejí, ale nejprve si loď vyzkoušejte třeba na klidné nebo pomalu tekoucí vodě, ať víte, jak se chová.
Nepřeceňujte své schopnosti. Packrafty vám odpustí mnohem více než závodní kajak. Většina modelů je neskutečně stabilních a je schopná přejet ledaccos. To z vás ale samozřejmě lepšího vodáka nedělá.
Ideálně nevyrážejte na vodu sami a vždy dbejte základních vodáckých pravidel a mějte s sebou základní vybavení – vestu, házečku a případně vodáckou přilbu a adekvátní oblečení včetně náhradního.
Úvodem toho bylo až dost. Složité to není, je čas vyrazit za svobodou.
Stay Wild, Be Free!
#staywildebefree
Další články z našeho blogu
Praktické rady a odborné návody pro každého nadšence do pacraftů
S dětmi dostává packrafting další parádní rozměr. Ať už se vydáte na dobrodružství na klidné vodě, nebo na nějakou tu řeku, vždy to stojí za to. Děcka mají problém v packraftu s tím, že přes širší trubky kajakářským pádlem špatně dosáhnou do vody. Pokud se učí pádlovat třeba na klidné […]
Konečně jsme naskladnili také bow bagy a dry bagy Ultima určené přímo pro naše packrafty. Bow bag je vlastně nepromokavý dry bag uzavíratelná na vodě nepropustný zip. Je určen přímo pro příď našich packraftů, kam ho upnete pomocí 4 pásek, které propojíte se čtyřmi oky na přidí packraftu. Dry bag […]
Jaro je tu a s ním i naše packrafty. Prozatím máme skladem všechny naše modely v testovací verzi (tedy lehce jeté). Ty si můžete půjčit ke svezení a otestování. Skladové zásoby očekáváme již velmi brzy – v našich přístavech by měly zakotvit koncem března. A pak… pak to celé vypukne. […]