Packraft Ultima Toronto
Chtěli jsme packraft, který se co nejvíce přiblíží tradicím českého vodáctví. Vytvořili jsme Toronto, dvoumístný packraft vzdávající hold slavné osadě na sázavských pikovických peřejích. Loď, se kterou budete vyrážet nejen na tradiční české řeky, ale také za jakýmkoliv dobrodružstvím na stojatých vodách.
Toronto jsme vybavili zesílenou podlahou z materiálu TPU 840D a lehkými trubkami TPU 240D. Tato kombinace zaručuje skvělou odolnost lodi při zdolávání nástrah našich jezů a mělkých řek při současném udržení nízké hmotnosti a skvělé sbalitelnosti lodi.
Vybrat si můžete mezi “kajakářskou verzí” packraftu a pro naše podmínky více tradiční verzí s vyššími sedačkami pro použití s kanoistickými pádly.
Nafukovací sedačky jsou samozřejmě odnímatelné a z Toronta tak velmi lehce vytvoříte singl s velkým nákladovým prostorem využitelným nejen pro těžší náklady, ale třeba také pro vašeho čtyřnohého miláčka.
Základní vybavení packraftu
Packraft Toronto je vybaven vším, co budete k vyplutí potřebovat. Loď lze nicméně dále dovybavit a optimalizovat podle vašich preferencí (viz níže).
Loď je v základu vybavena zadní nafukovací sedačkou a nafukovací zádovou opěrkou a přední nafukovací sedačkou s kajakářskou opěrkou upnutou pomocí čtyř bodů. Tento setup je ideální pro použití s kajakářskými pádly, nicméně sáhnout můžete i po jednolistém pádlu pro kanoe, jen komfort pádlování bude o něco nižší.
Součástí lodi jsou také 4 poutka na přídi a 4 na zádi pro upnutí nákladu.
Volitelná výbava
Packraft můžete dále dovybavit volitelným příslušenstvím (zaškrtněte při vkládání zboží do košíku).
TIZIP
Tramp je k dispozici jak ve verzi bez úložného prostoru uvnitř lodi, tak se systémem TIZIP umožňujícím loď otevřít a uvnitř uschovat náklad.
Skeg
Packraft je dále vybaven možností pro upnutí skegu pro lepší držení směru při plavbě na klidných vodních plochách a hlubších vodních tocích.
Nafukovací zvýšené sedačky
Packraft lze dovybavit zvýšenými nafukovacímí sedačkami, s jejich použitím vytvoříte z Toronta klasickou kánoi. Tedy klasickou – výhody znáte. Sbalíte ji do báglu a nazdar!
Dvoukomorová varianta
Pokud máte obavy z jednokomorové lodi třeba proto, že cestujete s dětmi, můžete nově sáhnout i po dvoukomorové variantě packraftu Toronto. Packraft v tomto případě disponuje dvěma od sebe oddělenými komorami, které se nafukují zvlášť, a v případě defektu jedné z komor zůstane druhá komora funkční a loď udrží nad vodou.
Pro koho je Toronto? Jednoduše? Pro všechny vodáky vydávajícími se za krásami našich řek, kteří chtějí mít svoji loď, se kterou mohou vyrazit kdykoliv s kýmkoliv, kamkoliv.
Obšírněji? V létě jsem jel se synátorem (5 let) Vltavu a potkal jsem dva ogary ze Slovenska s velkou nafukovací kánoí. “To je packraft, že áno?” halekali na nás zdaleka. “Už som sa na to pozrel. Zúfalo to potrebujeme. Už dva roky ťaháme túto loď, je ťažká a nikam sa nezmestí. Do piče!” Takže asi tak.
Toronto ale nevyužijete jen na tekoucí vodě. Skvěle se hodí i na výpravy po jezerech a vodních nádržích a blbnutí s dětmi na rybnících. Jako singl se skvěle osvědčí také pro notorické nakladače velkých zavazadel a rybáře vydávající se za kořistí.
Pro koho Toronto není? Toronto není pro vodáky, kteří mají ambice sjíždět těžší řeky, ani pro notorické gramaře hledající coby singlista co nejlehčí a nejskladnější loď. Ti sáhnou po packraftech Tramp nebo Santer.
A co říkáme my? My se vracíme na Pikovické peřeje tam, kde vyrůstali Brontosauři. A jim za vše díky:
“Každý, kdo patříš mezi nás, víš, co je kamarád.
Každý kdo musel odejít, zas vrátil by se rád.
Toronto, má osado, svým krajem kouzelným,
říčko moje, Sázavo, jen u vás je dobře, to já vím….”
STAY WILD, BE FREE!
#staywildebefree #toronto
Packraft vybírejte především podle toho, co s ním hodláte v převážné míře provádět. Stejně jako třeba u kola, packraft, který by byl skvělý na vše, neexistuje. Se speciálkami na divokou vodu se vám bude špatně převážet velký náklad a naopak s lodí určenou k rybaření nemůžete skákat vodopády.
Dále zvažte, zda se do lodi bez problému vejdete – pokud by vám měla být malá, sáhněte po vetší variantě.
A úplně nakonec řešte maličkosti. Zda potřebujete špricdeku, zda využijete kolenní popruhy, skeg apod.
Dovnitř lodi pak můžete uskladnit, co se do ní vejde. Ideální je samozřejmě do lodi uskladnit věci, které potřebujete jednou za čas, neboť při každém otevření TIZIP se loď samozřejmě vyfoukne. Klasicky do lodi přijdou stany, spacáky, karimatky, zásoby jídla na další dny apod.
Naše packrafty s vybavené TIZIP systémem disponují uvnitř navíc sponou, ke které je možné náklad připnout – doporučujeme použít naše drybagy opatřené protikusem spony.
Ne vše má ale jen výhody. O TIZIP je nutné se starat, a to v podstatě neustále. Je potřeba ho čistit a lubrikovat nejen po každém použití, ale ideálně rovněž během vícedenních výletů a expedic. Každá nečistota v packraftu totiž znamená snížení jeho funkčnosti, a tedy pravděpodobně únik vzduchu z lodi. A to samozřejmě nechcete.
Náklad uvnitř lodi samozřejmě také mění její charakteristiku a manévrovatelnost. V případě divoké vody obecně platí, že malý náklad uvnitř lodi (cca do 15 kg) vždy zlepší její chování. S větším nákladem snížíte rychlost reakce lodi na váš manévr, ale na druhou stranu z lodi vyrobíte tank, který si lépe poradí třeba s větším proudem vody, který nutně nevyžaduje rychlé kličkování apod.
To vše je tedy nutné při výběru packraftu zvážit.
My osobně z důvodu přirozené lenosti sáhneme po packraftu s TIZIP pouze v případě vícedenních expedic, kdy potřebujeme převézt více nákladu, než se vejde na loď. Pak se o packraft nemusíme v podstatě vůbec starat, což našim povahám samozřejmě vyhovuje 😊.
Vydrží opravdu hodně. Mnohem více, než by se při prvním pohledu mohlo zdát.
Nicméně mějte vždy na paměti, že packraft je zkonstruován tak, aby bylo možné co nejvíce využít jeho podstatu. Tou je loď, která je lehoučká, snadno sbalitelná do batohu, parádně skladovatelná doma. Prostě loď, se kterou můžete kamkoliv.
Z toho důvodu je packraft méně robustní než třeba jiná nafukovací plavidla, která ale váží násobně více a po sbalení vydají na samostatnou sedmdesátilitrovou krosnu. Logicky by tedy měl vydržet méně, resp. jeho případné proražení by mělo být snadnější.
Pravda to je. Packraft vydrží při stejném nárazu určitě méně než klasický raft. Ale i tak ho prorazíte jen opravdu nešťastnou náhodou. Musí jít o nějaký opravdu nepříjemný střet s ostrým kamenem, nebo třeba kusem kovu zapomenutým někde na jezu. Při troše nešikovnosti ho můžete při přenášení propíchnout třeba o větev, nebo při krájení buřtů čepelí nože.
Pokud se vám podaří prorazit podlahu, nic se neděje. Do lodi vám jen zespoda poteče krapet vody, která se bude stejným otvorem vylévat. Při nejbližší zastávce stačí přelepit třeba Gorila páskou a je to.
Pokud propíchnete válec, začne vám samozřejmě ucházet vzduch z lodi. Ve většině případů jde o pomalý únik, který vyřešíte provizorní záplatou a doma pak v klidu opravíte navždy.
Jen při opravdu velké smůle uděláte do lodi díru, díky které se packraft vypustí téměř okamžitě. To se nám nikdy nestalo, a to se s našimi loděmi opravdu nepářeme. Nicméně v takovém případě je nutné počítat s tím, že velká díra se rovná okamžitému plavání. Proto na packrafty vyrážejte vybaveni vždy tak, abyste se s případnou koupelí dokázali vypořádat. Plovací vesta, náhradní oblečení a případně helma je základ, bez kterého na vodu nikdy nevyrážíme. I velkou díru je pak bez problému možné opravit – neznamená konec plavidla.
Jednoduchá otázka se složitou odpovědí.
Packraft uveze opravdu hodně. Nicméně je nutné rozlišit, co packraft uveze, aniž by se potopil, a kolik uveze, aby bylo možné ho použít k jeho určenému účelu (přejezd jezera versus divoká voda obtížnosti WW IV).
Obecně platí, že packraft uveze tolik osob, pro které je určen, plus náklad odpovídající třeba plnému batohu, který jste schopen na expedici unést.
Packraft zvládne uvézt i více, ale pak je nutné počítat s tím, že se nebude ve vodě chovat tak, jak byste si představovali. Např. s opravdu přetíženým packraftem Eddy přeplujete jezero, ale určitě se s ním nepouštějte na obtížnou divokou vodu.
Chování konkrétní lodi s konkrétním nákladem doporučujeme vždy vyzkoušet v optimálních podmínkách. Před expedicí naložte loď plánovaným nákladem přesně tak, jak máte později v plánu, a vyzkoušejte v klidu u břehu třeba na rybníku. Pokud budete mít s nákladem problém udržet balanc na kačáku za domem, je velká pravděpodobnost, že na Stvořidlech to nebude lepší. O Čerťácích nemluvě😊. Každá loď se s různým typem a vahou nákladu a způsobem jeho naložení (příď / záď / uvnitř lodi) bude chovat jinak. Dejte všemu čas a nalezněte způsob, který bude vyhovovat právě vám.
Nijak zvlášť. Kromě lodí, vybavených systém TIZIP, kde je naopak péče o zip zásadní, to s péčí o packraft nemusíte přehánět.
Během akce packraft nevyžaduje v podstatě žádnou pozornost. Po nafouknutí packraft vždy natemperujte (položte na chvíli do vody, která bude zpravidla studenější než vzduch – z toho důvodu se objem vzduchu v lodi zmenší a loď změkne) a následně znovu dofoukněte.
Během zastávek nenechávejte packraft nafouknutý na slunci. Přímé slunce a horko dokáže opravdu znatelně zvětšit tlak vzduchu v lodi a může dojít k poškození švů, zipu apod. Ideální je loď pro jistotu při pauzách v horkých dnech ufouknout.
Vždy po akci opláchněte packraft od nečistot a písku a nechte vyschnout. Pak ho libovolně smotejte a hoďte někam do skříně nebo pod postel mimo dosah slunečních paprsků. Toť vše.
Umíme vše. Téměř jakoukoliv barvu na přání. Delší, kratší, širší i tenčí loď. Více poutek, méně poutek. Stačí říct. Napište nám a nějak to vymyslíme.
Dodací doba packraftu upraveného na zakázku je cca 1 měsíc.
Hmotnost | 6,5 kg |
---|---|
TIZIP | Ano, Ne |
Dvě komory | ANO, NE |
Barva | Zelená |
Materiál podlahy | TPU 840D |
Materiál trubek | TPU 210D |
Podlaha | Pevná |
Průměr trubek | 33 cm |
Špricdeka | Není |
Vnější délka | 328 cm |
Vnější šířka | 104 cm |
Vnitřní šířka | 36 – 39 cm |
Hmotnost samotné lodi | 4800 g |
Hmotnost základního setupu | 5500 g |