Packraft Ultima Backpacker
Backpacker jsme ušili pro ty, kteří hledají co nejlehčí a nejskladnější packraft, který ovšem stále zvládne nejen klidnou vodu, ale také klasickou řeku za normálního stavu, tj. cca do obtížnosti WW I.
V rámci zachování co nejnižší hmotnosti je Backpacker otevřená loď v základu vybavená kombinací podlahy TPU 210D a užšími 25cm trubkami TPU 210D. Výsledkem je váha 2,5 kg a výborná sbalitelnost lodi.
Loď je tedy o něco méně odolná než její ostatní sourozenci ze stáje Ultima Packrafts, nicméně i tak bez problému zvládla například klasický úsek Sázavy Týnec – Pikovice za minimálního stavu vody, kdy část řeky doslova prošoupala po dně přes kameny.
Díky užšímu střihu zádi má Backpacker také o něco nižší nosnost než naše ostatní packrafty (cca 100 kg).
Základní vybavení packraftu
Packraft Backpacker je vybaven vším, co budete k vyplutí potřebovat. Loď lze nicméně dále dovybavit a optimalizovat podle vašich preferencí (viz níže).
Loď je v základu vybavena nafukovacím sedátkem a nafukovací zádovou opěrkou.
Součástí lodi jsou také 4 poutka na přídi a 4 na zádi pro upnutí nákladu.
Součástí balení je také nafukovací vak, sada záplat a malá taška na loď.
Volitelná výbava
Packraft můžete dále dovybavit volitelným příslušenstvím (zaškrtněte při vkládání zboží do košíku).
Skeg
Packraft je vybaven možností pro upnutí skegu (spodní ploutvičky, dodávána samostatně) pro lepší držení směru při plavbě na klidných vodních plochách.
TIZIP
Packraft lze také zvolit ve variantě s úložným systémem TIZIP. V tom případě je vybaven dvěma zipy TIZIP v bočních válcích lodi.
Pro koho je Backpacker? Backpacker je packraft pro ty, kteří hledají malou lehkou loď, se kterou se však stále ještě mohou vydat nejen na klidnou vodu, ale také na klasické (nejen) české řeky. Pro ty, kteří se s lodí v batohu rádi trmácí cestou necestou a k řece dojdou třeba až za pár dnů. Pro ty, kteří mizí pryč z civilizace tam, kde svět je ještě normální.
Pro koho Backpacker není? Backpacker není pro packraftery, kteří se chystají na těžší vodu a do peřejí. Není také pro bikeraftery a převažeče těžkých nákladů, lovce sobů a obchodníky s kožešinami. Pokud se řadíte mezi tyto skupinu osob koukněte na kolegy Trampa, Cargo nebo kajáček Eddy.
A co říkáme my? Backpacker bereme vždy, když chceme vyrazit jen tak nalehko na den, nebo i víc, a nečekáme nějaké větší komplikace na řece. Backpacker je otevřená loď, kterou sem tam zaleje vlna z jezu nebo peřejky. Tu ale rádi vylejeme – jeho váha a skladnost nám to bohatě vynahradí.
Svoboda putování přírodou nikdy nebyl blíž.
STAY WILD, BE FREE!
#staywildebefree #tramp
Packraft vybírejte především podle toho, co s ním hodláte v převážné míře provádět. Stejně jako třeba u kola, packraft, který by byl skvělý na vše, neexistuje. Se speciálkami na divokou vodu se vám bude špatně převážet velký náklad a naopak s lodí určenou k rybaření nemůžete skákat vodopády.
Dále zvažte, zda se do lodi bez problému vejdete – pokud by vám měla být malá, sáhněte po vetší variantě.
A úplně nakonec řešte maličkosti. Zda potřebujete špricdeku, zda využijete kolenní popruhy, skeg apod.
Dovnitř lodi pak můžete uskladnit, co se do ní vejde. Ideální je samozřejmě do lodi uskladnit věci, které potřebujete jednou za čas, neboť při každém otevření TIZIP se loď samozřejmě vyfoukne. Klasicky do lodi přijdou stany, spacáky, karimatky, zásoby jídla na další dny apod.
Naše packrafty s vybavené TIZIP systémem disponují uvnitř navíc sponou, ke které je možné náklad připnout – doporučujeme použít naše drybagy opatřené protikusem spony.
Ne vše má ale jen výhody. O TIZIP je nutné se starat, a to v podstatě neustále. Je potřeba ho čistit a lubrikovat nejen po každém použití, ale ideálně rovněž během vícedenních výletů a expedic. Každá nečistota v packraftu totiž znamená snížení jeho funkčnosti, a tedy pravděpodobně únik vzduchu z lodi. A to samozřejmě nechcete.
Náklad uvnitř lodi samozřejmě také mění její charakteristiku a manévrovatelnost. V případě divoké vody obecně platí, že malý náklad uvnitř lodi (cca do 15 kg) vždy zlepší její chování. S větším nákladem snížíte rychlost reakce lodi na váš manévr, ale na druhou stranu z lodi vyrobíte tank, který si lépe poradí třeba s větším proudem vody, který nutně nevyžaduje rychlé kličkování apod.
To vše je tedy nutné při výběru packraftu zvážit.
My osobně z důvodu přirozené lenosti sáhneme po packraftu s TIZIP pouze v případě vícedenních expedic, kdy potřebujeme převézt více nákladu, než se vejde na loď. Pak se o packraft nemusíme v podstatě vůbec starat, což našim povahám samozřejmě vyhovuje 😊.
Vydrží opravdu hodně. Mnohem více, než by se při prvním pohledu mohlo zdát.
Nicméně mějte vždy na paměti, že packraft je zkonstruován tak, aby bylo možné co nejvíce využít jeho podstatu. Tou je loď, která je lehoučká, snadno sbalitelná do batohu, parádně skladovatelná doma. Prostě loď, se kterou můžete kamkoliv.
Z toho důvodu je packraft méně robustní než třeba jiná nafukovací plavidla, která ale váží násobně více a po sbalení vydají na samostatnou sedmdesátilitrovou krosnu. Logicky by tedy měl vydržet méně, resp. jeho případné proražení by mělo být snadnější.
Pravda to je. Packraft vydrží při stejném nárazu určitě méně než klasický raft. Ale i tak ho prorazíte jen opravdu nešťastnou náhodou. Musí jít o nějaký opravdu nepříjemný střet s ostrým kamenem, nebo třeba kusem kovu zapomenutým někde na jezu. Při troše nešikovnosti ho můžete při přenášení propíchnout třeba o větev, nebo při krájení buřtů čepelí nože.
Pokud se vám podaří prorazit podlahu, nic se neděje. Do lodi vám jen zespoda poteče krapet vody, která se bude stejným otvorem vylévat. Při nejbližší zastávce stačí přelepit třeba Gorila páskou a je to.
Pokud propíchnete válec, začne vám samozřejmě ucházet vzduch z lodi. Ve většině případů jde o pomalý únik, který vyřešíte provizorní záplatou a doma pak v klidu opravíte navždy.
Jen při opravdu velké smůle uděláte do lodi díru, díky které se packraft vypustí téměř okamžitě. To se nám nikdy nestalo, a to se s našimi loděmi opravdu nepářeme. Nicméně v takovém případě je nutné počítat s tím, že velká díra se rovná okamžitému plavání. Proto na packrafty vyrážejte vybaveni vždy tak, abyste se s případnou koupelí dokázali vypořádat. Plovací vesta, náhradní oblečení a případně helma je základ, bez kterého na vodu nikdy nevyrážíme. I velkou díru je pak bez problému možné opravit – neznamená konec plavidla.
Jednoduchá otázka se složitou odpovědí.
Packraft uveze opravdu hodně. Nicméně je nutné rozlišit, co packraft uveze, aniž by se potopil, a kolik uveze, aby bylo možné ho použít k jeho určenému účelu (přejezd jezera versus divoká voda obtížnosti WW IV).
Obecně platí, že packraft uveze tolik osob, pro které je určen, plus náklad odpovídající třeba plnému batohu, který jste schopen na expedici unést.
Packraft zvládne uvézt i více, ale pak je nutné počítat s tím, že se nebude ve vodě chovat tak, jak byste si představovali. Např. s opravdu přetíženým packraftem Eddy přeplujete jezero, ale určitě se s ním nepouštějte na obtížnou divokou vodu.
Chování konkrétní lodi s konkrétním nákladem doporučujeme vždy vyzkoušet v optimálních podmínkách. Před expedicí naložte loď plánovaným nákladem přesně tak, jak máte později v plánu, a vyzkoušejte v klidu u břehu třeba na rybníku. Pokud budete mít s nákladem problém udržet balanc na kačáku za domem, je velká pravděpodobnost, že na Stvořidlech to nebude lepší. O Čerťácích nemluvě😊. Každá loď se s různým typem a vahou nákladu a způsobem jeho naložení (příď / záď / uvnitř lodi) bude chovat jinak. Dejte všemu čas a nalezněte způsob, který bude vyhovovat právě vám.
Nijak zvlášť. Kromě lodí, vybavených systém TIZIP, kde je naopak péče o zip zásadní, to s péčí o packraft nemusíte přehánět.
Během akce packraft nevyžaduje v podstatě žádnou pozornost. Po nafouknutí packraft vždy natemperujte (položte na chvíli do vody, která bude zpravidla studenější než vzduch – z toho důvodu se objem vzduchu v lodi zmenší a loď změkne) a následně znovu dofoukněte.
Během zastávek nenechávejte packraft nafouknutý na slunci. Přímé slunce a horko dokáže opravdu znatelně zvětšit tlak vzduchu v lodi a může dojít k poškození švů, zipu apod. Ideální je loď pro jistotu při pauzách v horkých dnech ufouknout.
Vždy po akci opláchněte packraft od nečistot a písku a nechte vyschnout. Pak ho libovolně smotejte a hoďte někam do skříně nebo pod postel mimo dosah slunečních paprsků. Toť vše.
Umíme vše. Téměř jakoukoliv barvu na přání. Delší, kratší, širší i tenčí loď. Více poutek, méně poutek. Stačí říct. Napište nám a nějak to vymyslíme.
Dodací doba packraftu upraveného na zakázku je cca 1 měsíc.
Hmotnost | 6,5 kg |
---|---|
Barva | Zelená |
Materiál podlahy | TPU 210D |
Materiál trubek | TPU 210D |
Podlaha | Pevná |
Průměr trubek | 25 cm |
Vnější délka | 215 cm |
Vnější šířka | 84 cm |
Vnitřní délka | 125 cm |
Hmotnost samotné lodi | 2500 g |
Hmotnost základního setupu | 2800 g |
TIZIP | Ano, Ne |
Nosnost | cca 100 kg |
Napsali jsme o packraftu Ultima Backpacker

Chtěli jsme packraft opravdu kapesní. Loď, která se ovšem nepotopí tak lehce, jako kapesní bitevní loď Admiral Graf Spee v roce 1939 u Montevidea. Vznikl Ultima Backpacker – lehoučký a extrémně skladný packraft, se kterým se můžete vypravit na jakoukoliv naší tradiční řeku do obtížnosti cca WW I. O jezerech,